نقش تربیتی و ارشادی

آثار برخی گناهان از زبان امام سجاد علیه السلام

آثار برخی گناهان از زبان امام سجاد علیه السلام

بارها در دعای کمیل این جملات را زمزمه کرده ایم: اللهم اغفرلی الذنوب التی تهتک العصم، اللهم اغفر لی الذنوب التی تنزل النقم، اللهم اغفرلی الذنوب التی تغیر النعم، اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعاء، اللهم اغفرلی الذنوب التی تنزل البلاء.

/پاورقی ۱٫ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص ۱۰۲،دعای کمیل./

خدایا بیامرز گناهانی را که پرده های عصمت را می درد (و آبروی انسان را می برد) خدایا بیامرز گناهانی را که بدبختی ها را فرو می ریزد. خدایا ببخش گناهانی را که نعمت ها را تغییر می دهد، خدایا ببخش گناهانی را که دعای انسان را  (از اجابت) حبس می کند  (و باز می دارد) و خدایا ببخش گناهانی را که بلاها را نازل می کند. بارها و بارها این پرسش هم برای خود ما مطرح بوده و هم مردم و جوانان پرسیده اند که چه گناهانی است که گرفتاری و بدبختی را در پی دارد؟ کدام گناهان است که نعمت های انسان را تغییر و باعث سلب نعمت ها می شود؟ چه گناهانی است که مانع استجابت دعاهای انسانها می شود؟ و چه گناهانی باعث نزول بلاهایی چون سیل و زلزله و خشکسالی و… می شود؟ سربسته هم جواب داده ایم که برخی گناهان عامل این بیچارگی ها است. ولی جواب قانع کننده دادن نیاز به مطالعه آثار تمامی گناهان دارد، تا یکی یکی استخراج نشود که چه گناهانی مانع استجابت دعا می شود، و کدام گناه بلاها را نازل می کند.

الف: گناهانی که نعمت ها را تغییر می دهد

خداوند آنچه از نعمت ها در زمین و اسمان است برای بهره برداری انسان آفریده است: هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعاً؛

/پاورقی ۲٫ سوره بقره، آیه ۲۹٫/

او خدایی است که آنچه در زمین است همه را برای شما  (انسان ها) آفریده. و گاه نعمتهای ویژه را نیز به انسان عنایت می کند. ولی گاه این نعمت ها را از انسان می گیرد نه به خاطر این که نعوذبالله خزانه الهی تمام شده باشد، که تمام شدنی نیست، و نه بخاطر بخل و امثال آن که ذات پاک او از هر عیب و نقصی مبرا می باشد. بلکه گناهی و یا گناهانی از انسان صادر می شود که نعمت ها را از انسان می گیرد و یا تغییر می دهد، حال باید دید که کدام گناهان است که نعمت ها را تغییر می دهد و یا از انسان می گیرد. محمد بن علی بن الحسین از احمد بن الحسن تا می رسد به ابی خالد کابلی و او می گوید: سمعت زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام  یقول: الذنوب التی تغیر النعم:از امام زین العابدین شنیدم که همیشه می فرمود: گناهانی که نعمتها را تغییر می دهد  (چهار تا است که) عبارت باشد از:

۱٫ ظلم و ستم کردن به مردم

البغی علی الناس؛ظلم و ستم کردن بر مردم (نعمت ها را تغییر می دهد) لذا حکومت و سلطنت با کفر پیشگی دوام می آورد ولی با ظلم و ستم پیشگی دوام نخواهد آورد.

/پاورقی ۳٫ ر.ک: نهج البلاغه، خطبه ۲۲۴٫/

خصوصا ظلم در حق افرادی که پناهی جز خداوند ندارد به سرعت برق، آه مظلوم می گیرد و نعمت را تغییر می دهد.

/پاورقی ۴٫ اصول کافی، کلینی، بیروت دارالصعب و التعارف، ج ۲، ص ۳۳۱، ح ۵٫/

۲٫ ترک عادت نیک

الزوال عن العاده فی الخیر؛ از دست دادن عادت به کار خیر و نیک گاه انسان عادت های خوبی دارد، مانند خرج دادن برای امام حسین علیه السلام ، کمک به فقرا، عادت به خواندن قرآن و دعا و نماز شب، ترک این عادات نیک که به راحتی به دست نیامده نعمت ها را از انسان می گیرد و یا تغییر می دهد.

۳٫ ترک اختیار معروف

واصطناع المعروف؛ از دست دادن اختیار عمل معروف  (و شناخته شده نزد عقل و شرع) ممکن است مراد ترک عادت اختیار معروف و عمل شناخته شده در نزد عقل و شرع باشد، شاید مقصود این است که امر به معروف نکند و خود بدان عمل ننماید.

۴٫ کفران نعمت

وکفران النعم؛ کفران نعمت نمودن. خداوند نعمتهای بیشماری به ما داده است از نعمت بعثت و امامت گرفته تا نعمت های عادی و معمولی همچون سلامتی، عقل، انواع خوردنی ها و پوشیدنی ها. کفران این نعمت ها نیز تغییر نعمت و یا زوال آن را به دنبال خواهد داشت.

۵٫ شکر نعمت نکردن

وترک الشکر؛ ترک شکر (نعمت). برترین شکر آن است که انسان نعمت را در مسیر خودش به کار ببرد،

/پاورقی ۵٫ ر.ک: راغب اصفهانی، المفردات، تهران، دفتر نشرالکتاب، ۱۴۰۴، ص ۲۶۵٫/

و ترک آن به این است که در غیر مسیر صحیح استفاده کند، مثلا جوانی را در مسیر گناه و فساد، مال را در مسیر حرام و لهو و لعب و… به کار برد. در ادامه حضرت سجاد به آیه قرآن استناد نموده: قال الله تعالی ان الله لایغیر ما بقومٍ حتی یغیروا ما بانفسهم؛

/پاورقی ۶٫ سوره رعد، آیه ۱۱٫/

خداوند نعمتهای خود را تغییر نمی دهد مگر آنکه مردم  (بر اثر اعمال و رفتار و اندیشه ناسالم) در خود تغییر بوجود آورند.

/پاورقی ۷٫ وسائل الشیعه، شیخ محمد حر عاملی، بیروت داراحیاء التراث العربی، بی تا، ۲۰ جلدی، ج ۱۱، ص ۵۱۹، ح ۸٫/

استاد مطهری در ذیل آیه الیوم یئس الذین…. واخشون می گوید: فلا تخشوهم دیگر از ناحیه آنها بیمی نداشته باشید واخشون، از من بترسید. بعد از این که دینتان از بین برود یا ضعیف شود و هرچه که بر سرتان بیاید، باید از من بترسید از من بترسید یعنی چه؟ مگر خدا دشمن دین خودش است؟ نه! این آیه همان مطلبی را می گوید که در آیات زیادی از قرآن به صورت یک اصلی اساسی هست راجع به نعمتهایی که خداوند بر بنده اش تمام می کند، می فرماید: ان الله لایغیر ما بقومٍ حتی یغیروا ما بانفسهم

/پاورقی۸٫ سوره رعد، آیه ۱۱٫/

یا ذلک بان الله لم یک مغیراً نعمهً انعمها علی قومٍ حتی یغیروا ما بانفسهم.

/پاورقی ۹٫ سوره انفال، آیه ۵۳٫/

مضمون اینست: خداوند هر نعمتی را که بر قومی ارزانی بدارد، آن نعمت را از آنها نمی گیرد مگر وقتی که آن مردم خودشان را از قابلیت بیندازند یعنی مگر اینکه آن مردم خودشان به دست خودشان بخواهند آن نعمت را ذایل کنند. این مطلب اساساً یک اصل اساسی در قرآن مجید است.

/پاورقی ۱۰٫ امامت و رهبری، مرتضی مطهری، قم، صدرا، سوم، ۱۳۶۲، ص ۱۳۳٫/

ب: گناهانی که پشیمانی می آورد.

پنج گناه است که پشیمانی و حسرت شدیدی را به دنبال دارد که به راحتی قابل جبران هم نیست:

۱٫ قتل ناحق

حضرت سجاد علیه السلام  در ادامه روایت فرمود: والذنوب التی تورث الندم قتل النفس التی حرم الله قال الله تعالی فی قصه قابیل حین قتل اخاه هابیل فعجز عن دفنه فاصبح من النادمین؛

/پاورقی ۱۱٫ سوره حجرات، آیه ۱۱٫/

خداوند بلند مرتبه در قصه قابیل آن زمانی که برادرش هابیل را به قتل رساند و از دفن او عاجز شد (تا کلاغی را دید که چیزی را دفن می کند) می فرماید: (صبح کرد در حالی که پشیمان بود). نمونه های فراوان در خاطرات زندانی ها در مجلات و روزنامه ها می خوانیم که کسانی که مرتکب قتل شده اند به شدت پشیمان و نادم شده اند.

۲٫ ترک صله رحم

و ترک صله القرابه حتی یستغنوا؛ ترک صله ارحام و بستگان تا آنجایی که بی نیاز شوند ترک رابطه با دوستان و خویشاوندان از گناهانی است که حسرت و پشیمانی و ندامت را به دنبال دارد که نمونه های آن را بخوبی در جامعه می توانیم مشاهده کنیم.

۳٫ ترک نماز در وقتش

و ترک الصلوه حتی یخرج وقتها؛ ترک نماز تا وقتش بگذرد در این دنیا خصوصا در آخرت حسرت طولانی را در پی خواهد داشت.

۴٫ ترک وصیت

و ترک الوصیه؛ وصیت نامه ننوشتن.

هستند کسانی که وصیتنامه نوشتن و یا وصیت کردن را بد می دانند، ولی نمی دانند که ممکن است مرگ ناگهانی دامن آنها را بگیرد، وصیت ها و دیون مردم و مظالم آنها و یا نماز و روزه قضا داشته و وصیت به آن را ترک کرده باشد، آنگاه دچار حسرت و پشیمانی می شود.

در ادامه این فقره آمده که و رد المظالم؛ یعنی رد مظالم را ترک کند.

مقصود این است که گاه انسان مالی از مردم ضایع نموده که یادش رفته مربوط به چه کسی بوده است. برای این گونه موارد خوب است مالی در راه خدا داده شود به عنوان رد مظالم و نیت صاحبان مال تا روز قیامت جبران حق آنها شود، ترک این مسئله نیز در قیامت پشیمانی و حسرت را به دنبال دارد.

۵٫ کات ندادن

و منع الزکاه حتی یحضر الموت و ینغلق اللسان؛ ندادن زکات تا زمانی که مرگ فرا برسد و زبان بند آید آنگاه می شود که همین اموالی که زکاتش را نداده در اختیار دیگران قرار می گیرد و آنها از آن استفاده می کنند ولی عذاب زکات ندادن را صاحب مال باید بچشد.

ج: گناهانی که عذاب و بدبختی را بدنبال دارد.

و الذنوب التی تنزل النقم؛ گناهانی که عذاب و بدبختی را نازل می کند عبارت است از:

۱٫ نافرمانی ستمگرانه از آگاهان

عصیان العارف بالبغی؛ با ستم از انسان عارف و آگاه  (و رهبران دینی) نافرمانی نمودن.

سرپیچی از فرامین پیشوایان دینی، انبیاء و امامان و مراجع عظام یکی از آثارش فرود آمدن عذاب الهی است که نمونه بارز آن درباره قوم نوح و قوم ثمود و عاد و… در تاریخ به ثبت رسیده است.

۲٫ سرکشی در مقابل مردم

والتطاول علی الناس؛ سرکشی در مقابل مردم.

۳٫ استهزاء دیگران

والاستهزاء بهم؛ ریشخند نمودن مردم و استهزاء نمودن آنان عذاب الهی را در پی دارد.

۴٫ مسخره کردن دیگران

والسخریه منهم؛ مسخره کردن دیگران که قرآن به صراحت از آن نهی نموده و فرموده است شاید شخص مسخره شده از مسخره کننده بهتر باشد.

/پاورقی ۱۲٫ تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج ۳، ص ۳۸ ۳۷٫/

گناهانی که پشیمانی می آورند  (یکی) کشتن نفس انسانی است که خداوند  (کشتن) او را حرام کرده است.

د: گناهانی که روزی و قسمت را تغییر می دهد

درست است که روزی تقسیم شده است و تلاش و کوشش در بدست آوردن آن نقش اصلی را دارد ولی برخی گناهان تلاش و سعی را هم بی اثر می کند و باعث می شود که از سهم روزی انسان کاسته شود. آن گناهان عبارت است از:

۱٫ اظهار نداری

اظهار الفقر؛ خود را فقیر نشان دادن

با همه کاستی باید قبول کرد که در طول سی سال انقلاب تغییرات فراوان در زندگی مردم ایجاد شده و غالب مردم وضعشان بهتر شده است ولی متأسفانه عادت و رسم بر این است که عده ای بنا دارند همیشه خود را فقیر و ندار جلوه دهند، و هیچگاه حاضر نمی شوند نعمت های الهی را به زبان بیاورند، اثر این گونه فقرنمایی کم شدن رزق و روزی است.

۲٫ نماز عشاء را نخواندن

والنوم عن العتمه؛ نماز عشاء را نخوانده خوابیدن

کلا استخفاف به نماز عامل بی برکتی و کم شدن رزق است در میان نمازها، ترک نماز عشاء و صبح نقش بیشتری در کم شدن رزق و بی برکتی دارد. درباره نماز صبح و قضا نمودن آن فرمود: و عن صلاه الغداه؛ خواب ماندن از نماز صبح

۳٫ سبک شمردن نعمت ها

واستحقار النعم؛ حقیر شمردن نعمت های الهی

تک تک نعمتهای الهی برای انسان نقش حیاتی دارد، همین هوا را توجه کنید که خیلی ها اصلا جزء نعمت های الهی به حساب نمی آورند، وقتی آلوده کردند قدر آن را می فهمند و همین طور سلامتی و… حقیر و کوچک شمردن نعمت ها، نعمت ها را از دست انسان می گیرد.

۴٫ از خدا شکایت کردن

برخی بنده ها بجای بندگی به خداوند  (نعوذ بالله) می خواهیم به خدا خدایی یاد بدهیم، و به او می گوییم که اگر فلان گونه می کردی بهتر بود. و هرگاه زبان به شکایت و گلایه باز می کنیم، و حال آن که باید توجه داشته باشیم خداوند قادر مطلق دانا و حکیم مطلق است دادن های او از سر حکمت است و ندادن های او نیز از سر حکمت. ضرر شکایت از خداوند متوجه شخص شاکی می شود و رزق و روزی او کم می شود. امام سجاد علیه السلام  فرمود: وشکوی المعبود عز و جل؛ و شکایت نمودن از معبود (خدای) عزیز و جلیل خویش  (که روزی انسان را کم می کند)

ه: گناهانی که پرده ها را می درد

والذنوب التی تهتک العصم؛ گناهانی که پرده ها را می درد عبارت است از:

۱٫ شراب خواری

شرب الخمر؛ خوردن شراب

۲٫ قمار بازی

واللعب بالقمار؛بازی نمودن (با آلات) قمار

۳٫ مزاحهای بیهوده

وتعاطی ما یضحک الناس من اللغو و المزاح؛خنداندن مردم با سخنان لغو و بیهوده و مزاح (باطل و ناروا)

۴٫ گفتن عیب دیگران

و ذکر عیوب الناس؛ به زبان آوردن عیوب مردم که از گناهان کبیره است و ضررها و زیانهای فراوانی دارد از جمله پرده حرمت انسان را می درد.

۵٫ همنشینی با دودلان

و مجالسه اهل الریب؛ همنشینی با اهل شک و تردید (و انسانهای سست عقیده) پرده عصمت را می درد.

و گناهانی که بلاها را نازل می کند

حضرت سجاد علیه السلام  فرمود:والذنوب التی تنزل البلاء؛ گناهانی که بلاء نازل می کند عبارت است از:

۱٫ کمک نکردن به درماندگان

ترک اغاثه الملهوف؛ ترک یاری رسانی به فریادرسی درمانده هرجا ندای مظلومی بلند شد باید مسلمانان یاری کنند اگر این کار را ترک کنند منتظر بلا باشند مهم ترین مصداق مظلومین در این دوران می توان گفت: مردم مظلوم فلسطین، شیعیان جنوب لبنان، مردم مسلمان عراق و افغانستان و… می باشند. لذا حضرت سجاد علیه السلام  در ادامه فرمود: و ترک معاونه المظلوم؛ کمک نکردن به مظلوم  (بلا نازل می کند)

۲٫ ترک امر به معروف و نهی از منکر

جامعه اسلامی به این امر جدی توجه داشته باشند که ترک امر به معروف و نهی از منکر باعث می شود جامعه را گناه و فساد بگیرد نتیجه آن این می شود که بلا نازل شود و دامن همه را بگیرد.

پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله  فرمود: یک گنهکار در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار می گیرد، تبری برداشته و به سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته است بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند، در جواب گوید من در سهم خود تصرف می کنم. اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند، طولی نمی کشد که آب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده، یکبارگی همگی در دریا غرق می شوند. به این جهت امام سجاد علیه السلام  فرمود: یکی از گناهانی که بلاها را فرود می آورد و تضییع الامر بالمعروف و النهی عن المنکر؛ ضایع نمودن  (و درست انجام ندادن) امر به معروف و نهی از منکر است.

ز: گناهانی که دشمنان را قدرت می بخشد

والذنوب الذی تدیل الاعداء؛گناهانی که دشمنان را قدرت می بخشد عبارت است از:

۱٫ المجاهره بالظلم؛آشکارا ستم کردن آری اگر در جامعه ظلم و ستم علنی شد آرام آرام زمینه قدرت یافتن دشمنان نیز فراهم می شود.

۲٫ و اعلان الفجور؛ کارهای بد را علنی کردن  (و تشییع فاحشه در جامعه نمودن)

۳٫ واباحه المحظور؛حلال شمردن حرام ه توجه شود اگر کسی حرام الهی را حلال شمارد فرق نمی کند در بحث مالی باشد و یا حجاب و مرزهای دینی، بداند گامی برای تقویت دشمن برداشته است.

۴٫ نافرمانی از نیکان و عصیان الاخیار؛ و نافرمانی  (از فرمان) نیکان و برگزیدگان وجود پیشوایان دینی رحمت الهی است برای جوامع، هرجامعه از خوبان و پاکان خویش اطاعت کردند، دشمنان خود را زمین گیر نمودند، و هرجامعه ای به پیشوایان دینی و خوبان و پاکان پشت کردند دشمنان بر آنها مسلط شدند، اگر اندکی نگاهی به تاریخ و عصر خود و دور و بر و همسایه های خویش داشته باشیم به خوبی این مسئله را تصدیق می کنیم.

دلسوزان جامعه تلاش کنند زمینه حرمت شکنی ها را از بین ببرند و اطاعت و پیروی از پاکان و خوبان و مراجع دینی را در جامعه نهادینه نمایند.

آری وقتی علی علیه السلام  خانه نشین شد و مردم از او اطاعت نکردند، دشمنان اسلام قدرت گرفتند و اسلام را به حاشیه کشاندند و در طول تاریخ نیز این قضایا تکرار شد، وقتی کوفیان از امام حسین علیه السلام  حمایت نکردند، یزید بر مدینه و مکه مسلط شد و آنچه از دستش آمد جنایت کرد. در تاریخ گذشته این کشور هم آن زمان که شیخ فضل الله به دار زده شد و مرحوم آیه الله کاشانی خانه نشین شد و مورد بی احترامی قرار گرفت دشمن دوباره مسلط شد، در عراق وقتی خانه آیه الله حکیم سنگباران شد بعثی ها قدرت گرفتند و وقتی آیت الله سید محمد باقر صدر به شهادت رسید، ترک تازی بعثی ها بیشتر شد و امروز عده ای تلاش دارند در جامعه ما با برخی رفتارها زمینه برگشت دشمنان دین را فراهم نمایند.

۵٫ والانطیاع للاشرار؛ اطاعت از اشرار (عامل دیگری است برای قدرت یابی دشمن) حقا که باید گفت سرچشمه سخنان معصومان مخزن اسرار الهی است. اگر کسی اتصال به علم الهی نداشته باشد هرگز نمی تواند این گونه دقیق حرف بزند، و بعد از ۱۳۰۰ سال همچنان سخنانش زنده بماند، گویی که این سخنان همین دیروز به مناسبت حوادث کشور گفته شده است و موبه مو به آثار اغتشاشات و عوامل ریشه ای آن اشاره دارد.

ح: گناهانی که عمر را کوتاه می کند.

برخی گناهان عامل کوتاهی عمر انسانها است که حضرت در این باره می فرماید: والذنوب التی تعجل الفناء؛ و گناهانی که مرگ را نزدیک می کند شش گناه است.

۱٫ قطیعه الرحم؛ قطع رابطه کردن با  (خویشاوندان نسبی و) رحم

۲٫ والیمین الفاجره؛ قسم ناحق  (و دروغ)

۳٫ والاقوال الکاذبه؛ سخنان دروغ (و دروغگویی)

۴٫ والزنا؛ زنا و کار خلاف عفت که متأسفانه اثرش را در گوشه و کنار می بینیم.

۵٫ و سد طریق المسلمین؛بستن راه مسلمانان  (راهگیری..)

۶٫ وادعاء الامامه بغیر حق؛ ادعای امامت نمودن بناحق عمر را کوتاه می کند.

ط. والذنوب التی تقطع الرجاء؛ گناهانی که امید را قطع می کند.

۱٫ نا امیدی از خدا الیأس من روح الله؛ (۱۵) نا امیدی از رحمت خدا

۲٫ والقنوط من رحمه الله؛ ناامید شدن از رحمت الهی با این که رحمت او همه هستی را زیر بال خود گرفته و همه از کافر و موحد، ملحد و منافق، به یمن رحمت او روزی می خورند.

۳٫ والثقه بغیر الله؛اطمینان و تکیه کردن به غیر خداوند

۴٫ دروغ پنداشتن وعده های الهی و التکذیب بوعدالله؛ دروغ پنداشتن وعده خداوند.

ی: گناهانی که هوا را تاریک می کند.

این گونه نیست که فقط عوامل طبیعی در ظلمانی شدن هوا مؤثر باشد، در واقع و پشت پرده این حوادث مسائل معنوی نیز دخیل است. حضرت سجاد علیه السلام  فرمود:والذنوب التی یظلم الهواء؛ گناهانی که هوا را تاریک می کند عبارت است از:

۱٫ جادوگری والسحر؛ جادوگری که متأسفانه در سالهای اخیر به شدت در جامعه رواج یافته (حالا سحر واقعی و یا سحر نمایی) و جمعی از مردم نیز بر این باورند که ریشه مشکلات آنها سحر و جادوی دیگران است. از مشکلات کاری گرفته تا بسته شدن بخت دختران.

۲٫ پیشگویی کاهنانه: والکهانه؛ کهانه  (و پیشگویی کاهنانه) که در این زمینه نیز عده ای با باز کردن سرکتاب به پیشگویی های دروغپردازانه، و عجیب و غریب مردم را سرگرم نموده، زندگی ها را از هم می پاشند و با کلاشی پولهای کلانی را به جیب می زنند.

۳٫ تنجیم والایمان بالنجوم؛ ایمان داشتن به تنجیم  (و خبر دادن از آینده)

مراد از تنجیم پیش بینی هوا، جهت شناسی و اطلاع از آسمان پیدا کردن نیست، بلکه مراد این است که بر اساس اوضاع فلکی آینده جهان و بشریت را پیش بینی کردن از کارهایی است که حرام می باشد، چون انسان تسلط کامل بر اوضاع فلکی ندارد و آگاهی ناقص جز اخبار ناقص را در پی ندارد.

۴٫ تکذیب تقدیرات الهی و التکذیب بالقدر؛ دروغ پنداشتن تقدیرات  (الهی و قضا و قدر) نیز باعث تاریکی هوا می شود. به این نکته توجه شود که قضای الهی  (حتمیت یافتن کارها) و قدر  (اندازه های هر کار و عمل) الهی بر اساس رفتارهای همه جانبه و اختیاری ما ورق می خورد.

۵٫ عاق والدین و عقوق الوالدین؛ عاق پدر و مادر بودن (و رنجاندن آندو) نیز باعث تاریکی هوا می شود.

ک: گناهانی که باعث آبروبری و کنار رفتن پرده ها می شود.

والذنوب التی تکشف الغطاء؛ و گناهانی که پرده ها را کنار می زند. عبارت است از گناهان ذکر شده در ذیل:

۱٫ وامی را بگیرد و قصد ادا نداشته باشد.

الاستدانه بغیر نیه الاداء؛ وام بگیرد و قصد ادای آن را نداشته باشد به قول معروف روغن زیر آش نمی خوابد یکروزی این نیت سوء آشکار می شود، و انسان موقعیت قرض گرفتن را در جامعه از دست می دهد.

۲٫ اسراف نمودن؛ والاسراف فی النفقه علی الباطل؛ زیاده روی و اسراف در راه باطل.

۳٫ بخل ورزی بر اهل و عیال؛ والبخل علی الاهل و الولد و ذوی الارحام؛ بخل ورزی  (در پرداخت هزینه زندگی) همسر و فرزندان و خویشان.

۴٫ بد اخلاقی و سوء الخلق؛ بد اخلاقی نمودن نیز پرده ها را کنار می زند.

۵٫ کم صبری؛ وقله الصبر؛کم صبری  (و بی صبری باعث رسوایی انسان می شود).

۶٫ تنبلی داشتن؛ و استعمال الضجر و الکسل؛ تنبلی و کسالت را پیشه قرار دادن.

۷٫ هانت به دینداران؛ و الاستهانه باهل الدین ؛اهانت کردن  (و تحقیر نمودن به) دینداران  (بخاطر دینشان).

ل: گناهانی که دعا را حبس می کند.

والذنوب التی ترد الدعا؛گناهانی که دعا را رد می کند.

۱٫ بد نیتی

سوء النیه؛ بد نیتی است ممکن است مراد نیت های غیر الهی باشد و یا هدفهای شوم و ناروا داشتن.

۲٫ بد باطن بودن

و خبث السریره؛ بد بودن باطن و اینکه انسان خیرخواه مردم نباشد حالت حسودی و یا خوشحالی از گرفتاری مردم داشته باشد.

۳٫ نفاق

والنفاق مع الاخوان؛ با برادران دینی نفاق و دروئی کردن دعا را رد می کند.

۴٫ یقین به اجابت نداشتن

و ترک التصدیق بالاجابه؛ تصدیق به اجابت الهی را ترک کند  (و باور و یقین به اجابت دعا نداشتن) در منابع توصیه شده است که آنچنان یقین به اجابت داشته باشید گویا حاجات شما همین الآن آماده است و به سرعت برآورده می شود.

۵٫ تأخیر نماز

و تأخیر الصلوات المفروضات حتی تذهب اوقاتها؛ تأخیر انداختن نماز از وقتش تا وقت آن بگذرد توجه دارید که ترک نماز عامل کم شدن روزی هم هست این مانعی ندارد که یک گناه چند اثر داشته باشد.

۶٫ ترک صدقه

و ترک التقرب الی الله عز و جل بالبر و الصدقه؛ باصدقه دادن و کار نیک به خدا تقرب پیدا نکردن از این جمله فهمیده می شود که فقط نماز و دعا… عامل تقرب به خدا نیست بلکه صدقه و انجام کار نیک اگر به قصد الهی باشد انسان را به خدا نزدیک می کند و از نظر معنوی انسان را رشد می دهد.

۷٫ بد زبان

واستعمال البذاء و الفحش فی القول؛ فحش و ناسزا گفتن نکته ای که مردم خیلی کم به آن توجه دارند.

م: گناهانی که مانع باریدن باران می شود

والذنوب التی تحبس غیث السماء؛گناهانی که باران آسمان را حبس می کند

چند امر است که ضروری است در خشکسالی ها به آن توجه جدی تر بشود.

۱٫ جور الحکام فی القضاء؛ جور و ستم حاکمان و قضات در قضاوت و داوری.

۲٫ شهادت ناحق و شهاده الزور؛ شهادت ناحق دادن.

۳٫ و کتمان الشهاده؛ کتمان نمودن شهادت (حق).

۴٫ زکات و قرض ندادن و منع الزکاه و القرض و الماعون؛ زکات و قرض به دیگران، و وسائل زندگی را ندادن ماعون وسائلی مثل بیل، و کلنگ، تیشه و… را گویند.

۵٫ بی رحمی به نیازمندان و قساوه القلب علی اهل الفقر و الفاقه؛ بی رحمی بر کسانی که فقیر و ندارند برخی معنی کرده اند فقیر و نیازمندی که قساوت قلب داشته باشد عامل دیگری است برای حبس باران.

۶٫ ستم بر یتیمان و ظلم الیتیم و الارمله؛ ستم بر یتیمان و بیوه زنان.

۷٫ دست خالی رد کردن سائل.

و انتهار السائل و رده باللیل؛ناامید کردن گدا  (از در خانه) و رد او را  (دست خالی یا از منزل) در شب این مجموعه از گناهان در واقع در جواب کلیدی ترین پرسشهای جامعه مطرح شده است؟ چرا نعمتها تغییر می کند؟ چه چیز باعث حسرت و پشیمانی می شود؟ چرا عذاب و بلا نازل می شود؟ چرا پرده دری می شود؟ چرا جوانمرگی فراوان شده است؟ چه گناهانی دشمن را تقویت می کند؟ و عامل خشکسالی ها چیست؟ و چرا با این همه اصرار دعای ما مستجاب نمی شود؟ و پرسشهای دیگر.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *