از دیدگاه اندیشمندان و بزرگان

دیدگاه علماء در سند صحیفه سجادیه

۱- مرحوم علامه «مجلسی» – رضوان الله علیه «صحیفه سجادیه» را به طرق عدیدهای روایت میکند، از جمله روایت آن از پدرش: مرحوم «محمد تقی مجلسی اول» که آن بزرگوار در عالم رویا بدون واسطه «صحیفه» را از حضرت قائم آل محمد -(ع)- به طور مناوله یعنی دست به دست اخذ و روایت کرده است. [۴۱۳].
۲- خود علامه «مجلسی اول» میفرماید: «غیر از این طریق، طرق کثیرهای وجود دارد که بر آلاف و الوف زیادی مینماید، و اگرچه آنچه را که من ذکر کردهام با نهایت اختصار، آن بالغ بر «ششصد» طریق عالی میگردد.» [۴۱۴].
۳- علامه «محمد تقی مجلسی» میگوید: «صورت مکتوب پدر علامهام بعد از این اجازه شهیدیهی ثانویه، این است که من به فرزند اعز خود اجازه دادم تا از من این «صحیفه» را با این اسناد از حضرت امام الساجدین و زین العابدین و العارفین علی بن
[صفحه ۲۵۳]
الحسین ابن ابیطالب با اسنادی که بلا واسطه از صاحب الزمان و خلیفه الرحمن – صلوات الله و سلامه علیه – در رویا واقع شده است با سایر اسانیدی که بر هزار هزار (یک میلیون) سند افزون است روایت کند.» [۴۱۵].
داستان تشرف مرحوم مجلسی به حضور حضرت بقیه الله الاعظم – عجل الله فرجه – در قسمت «داستانهایی پیرامون «صحیفه» نقل شده است.
همچنین پس از آنکه روایت «صحیفه» را با اسناد مختلفه و کثیره نقل میکند در خاتمه آن عبارت پدر را میآورد که: «اسانید مذکوره در اینجا فقط بر پنجاه و شش هزار و یکصد عدد (۵۶۱۰۰) رسیده است.» [۴۱۶].
باز از قول پدر نقل میکند که: «و حاصل آنکه ابدا شکی وجود ندارد بر اینکه «صحیفه کامله» از مولانا سید الساجدین میباشد، از جهت متن خود صحیفه و فصاحتش و بلاغتش و اشتمالش بر علوم الهیهای که برای غیر معصوم امکان آوردن آن نمیباشد. و الحمد لله رب العالمین بر این نعمت جلیله که اختصاص به ما جماعت شیعه داده … و اسانید مذکوره در اینجا عبارت از پنج هزار و ششصت و شانزده سند (۵۶۱۶) میباشد.»
و نیز در میان اجازه ایشان از والد «شیخ بهائی» میگوید: «و آنچه را که من از اسانید «صحیفه» به غیر از این اسانید مشاهده کردهام بیشتر است از اینکه احصاء شود. (فهی اکثر من ان تحصی) [۴۱۷].
۴- علامه بزرگوار مرحوم «شیخ آقا بزرگ تهرانی»: «سند صحیفه سجادیه» در هر طبقه و عصری سرانجام به امام باقر -(ع)- و «زید» شهید منتهی میشود که آن دو بزرگوار آن را از علی بن الحسین -(ع)- نقل کردهاند … و این صحیفه از «متواترات» نزد اصحاب است.» [۴۱۸].
۵- آیت الله «میرزا محمد علی مدرس چهاردهی جیلانی» در شرح «صحیفه فارسی» میگوید: «بدانکه بودن «صحیفه» از حضرت امام الساجدین علیه الصلوه و السلام – از واضحات و لائحات است. خدشهای در سند او نیست حتی آنکه «غزالی»
[صفحه ۲۵۴]
گوید که آن صحیفه «زبور آل محمد» – صلی الله علیه و آله و سلم – است.» [۴۱۹].
۶- مرحوم آیت الله «سید حسن صدر» میگوید: «صحیفه سجادیه از متواترات است. به مثابه قرآن در نزد تمامی فرقههای اسلام، و جمیع آنها به «صحیفه» افتخار میکنند.» [۴۲۰].
۷- مرحوم استاد «محمد مشکوه» در مقدمه خود بر «صحیفه» بحث مفصلی راجع به سند این «صحیفه» دارند و بعد میفرماید: «با توجه به آنچه در این مقدمات ذکر شد، ثابت و مدلل گشت که این «صحیفه» مبارکه پیشوای کتب اسلامی، و تالی تلو قرآن کریم است و «عقل» و «نقل» بر صدور آن از مقام امام چهارم گواهی میدهند و دشمن نیز در این باب جز آنچه دوست گوید، نتواند گفت.» [۴۲۱].
۸- مرحوم علامه آیت الله «حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی» – قدس سره -: «صحیفه کامله سجادیه از «متواترات» میباشد، و مانند نسبت کافی به «کلینی» و تهذیب به «شیخ طوسی» که از «متواترات» است و در آن محل شبهه و تردید نیست … جایی که ادعیه صحیفه از زمان معصوم تا به حال به تواتر متصل و منسجم بوده باشد، لو فرض که این سند هم در میان نبود، نبود.» [۴۲۲].
رگرفته از کتاب اسوه کامل زندگی نامه امام سجاد (ع) نوشته آقای محمد محسن دعایی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *