از دیدگاه قرآن

فضیلت شهادت در قرآن

بر اساس تصریح قرآن زندگی شهید از سایرین متفاوت است. بزرگ ترین امتیازی که در برار شهادت نصیب شهید می شود، زندگی برتر است، و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاء. [۳۰۱] . از ویژگی این زندگی این است که شهید پس از شهادتش از روی دادهای دنیا و نیز چگونگی زندگی بازماندگان باخبر می باشد. به همین سبب ساماندهی زندگی بازماندگان که موجب کاهش آسیب ها و آرامش و بالندگی آنان می باشد، شهید را مسرور و خوشحال خواهد نمود. همان گونه که نابسامانی زندگی بازماندگان و آسیب ها و تنگناهایی که بر آنان تحمیل می شود، شهید را آزرده خاطر می نماید. دو دیگر این که ساماندهی زندگی بازماندگان شهدا در زمینه های فرهنگی و اقتصادی خود یک ارزش الهی و انسانی است. این نوع تلاش ها روی کرد ارزشی به آرمان شهادت خواهد بود. این روی کرد نگاه ارزشی به فرهنگ شهادت پروری و زندگی آرمانی خواهد بود. [ صفحه ۱۲۷] ترویج شهادت خواهی برای استقرار ارزش های الهی و انسانی می باشد. ترویج فرهنگ شهادت، ترویج آرمان عزت آفرینی، دفاع جانانه تا پای خون از ارزش ها می باشد. این اندیشه ارزشی در معارف قرآن متجلی است. و سیره عترت آل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نیز همین ارزش را بارور نموده است. که به بازماندگان شهدا باید توجه ویژه نمود. باید زندگی آنان ساماندهی گردد، تا شهید آزرده خاطر نگردد. سید الساجدین علیه السلام به بازماندگان شهدا توجه ویژه دارد و آنان را با سایرین متفاوت می بیند و علت آن را هم شهادت عزیزان آنها عنوان می کند. عقیل بن ابی طالب که خود فرد فرزانه و زیرکی بود، فرزندان برومند و عزت آفرینی تربیت نمود که پنج تن آنان در قیام امام حسین علیه السلام تا پای جان از آرمان های حسین علیه السلام دفاع نمودند. مسلم بن عقیل فرد فرزانه و هوشمند و شجاع که عراق به ویژه کوفه، پایگاه تشیع علوی را به حمایت از حسین علیه السلام ساماندهی نمود. تا آن هنگام که حرکت بزرگ مسلم در کوفه مهار و سرکوب شد و مسلم مظلومانه به شهادت رسید. [۳۰۲] . چهار تن از برادران وی همراه کاروان حسین علیه السلام بودند که آنان نیز تا پای جان از دین و آرمان خود دفاع نمودند و همگی در رکاب حسین علیه السلام به شهادت رسیدند [۳۰۳] که این خاندان سخت ترین آسیب ها را در جهت احیای ارزش های الهی برتابیدند و تا پای شهادت ایستادند. سید الساجدین علیه السلام به پاس قدردانی از این ارزش آفرینان به بازماندگان آنان توجه شایان می نماید. آنان را مورد حمایت خویش [ صفحه ۱۲۸] قرار می دهد. هنگامی که از وی می پرسند چگونه بین فرزندان عقیل و فرزندان جعفر تفاوت می نهی، پاسخ می دهد، به خاطر سختی هایی که پسران عقیل در همراهی با حسین بن علی (علیهماالسلام) متحمل شده اند، به آنان توجه بیشتر دارم. و این روش مستمر سید الساجدین علیه السلام بود، و کان علی بن الحسین علیه السلام یمیل الی ولد عقیل، فقیل له ما بالک تمیل الی بنی عمک هولاء دون آل جعفر، فقال انی اذکر یومهم مع ابی عبدالله الحسین بن علی (علیهماالسلام) فارق علیهم. [۳۰۴] این رفتار ارزش آفرینی امام سجاد علیه السلام در راستای بازماندگان شهداست، خاستگاه این رفتار اندیشه های عرشی حضرت است که این گونه در رفتارش آشکار می گردد.
برگرفته از کتاب امام سجاد علیه السلام الگوی زندگی نوشته آقای حبیب الله احمدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *